foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Jeśli masz problem, z którym sobie nie radzisz, nie wiesz co masz robić, do kogo się zwrócić o pomoc i radę. Czujesz się samotny, ktoś Cię skrzywdził, masz trudności w nauce. Wstydzisz się o tym powiedzieć rodzicom, nauczycielom, rodzeństwu lub koledze, koleżance. To możesz zadzwonić pod bezpłatny

DZIECIĘCY TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA: 0 800 12 12 12

od poniedziałku do piątku 8.15 - 20.00

Pamiętaj, nie jesteś sam, możesz liczyć na pomoc życzliwych Ci osób!


JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ, A NIE NAMĘCZYĆ:nauka

1. Uprawiaj sport - prawidłowo odżywiony i dotleniony mózg działa sprawniej.

2. Wysiłek intelektualny też jest niezbędny - najlepiej ucz się języka obcego, ale też czytaj książki lub rozwiązuj krzyżówki.

3. Relaks, spokój i dobry nastrój ułatwiają zapamiętywanie.

4. Jeśli podejdziesz do nauki z pasją i zapałem, zapamiętasz szybciej i więcej, przekonaj siebie, że warto się nauczyć bo... maratony uczenia się są najmniej skutecznym sposobem przygotowywania się - mózg po kilku godzinach asymilowania wiedzy męczy się i nie przyjmuje nowych informacji zbyt dobrze (np. jedna godzina uczenia się na świeżo równa się trzem godzinom kucia po nocach).

5. Oprócz słów i liczb wykorzystuj także kolor, rytm, przestrzeń, wyobraźnie i emocje; w myśl słów Konfucjusza: „Powiedz mi - a zapomnę, pokaż mi - a zapamiętam...”; znajdź praktyczne zastosowanie tego, o czym się uczysz.

6. Wybieraj sprawy najistotniejsze - ucz się mało, ale porządnie i z przerwami 5-10 minutowymi, najlepiej co 45 minut.

7. Musisz sobie uświadomić, na co zwracasz największą uwagę:

  • to mi wygląda na fajny pomysł - WZROKOWIEC
  • to brzmi fajnie - SŁUCHOWIEC
  • mam złe przeczucia - CZUCIOWIEC

- wzrokowcom pomaga w uczeniu się sporządzanie wykresów i map myślowych;

WZROKOWIEC

  • "widzę teraz jak do tego doszedłeś"
  • "to wygląda mało przejrzyście"
  • "wyglądasz na zmęczoną"
  • "to wygląda bardzo interesująco"

 

- słuchowcy powinni na głos czytać to, co chcą zapamiętać, nagrywać swoje wypowiedzi, a potem je odsłuchiwać, dobrze, jeśli uczą się z kimś, najlepiej zapamiętują w trakcie dyskusji. Ich nauce sprzyja cicha muzyka, z którą kojarzą przyswajany materiał;

SŁUCHOWIEC

  •  "ten pomysł brzmi interesująco"
  •  "słuchaj"
  •  "jak ci się z nim rozmawiało?"
  •  "był za duży hałas"

 

- dla czuciowców istotna jest przestrzeń, w której się uczą. Posiada wysoką wrażliwość na doznania fizyczne oraz uczucia własne i innych.

CZUCIOWIEC- DOTYKOWIEC

  •  "czujesz to?"
  •  "lubisz to uczucie?"
  •  "gładko sobie z tym poradzimy"
  •  "czuję, co masz na myśli"

 

- kinestetyk -zapamiętuje nowe treści poprzez zaangażowanie w aktywność ruchową.

KINESTETYK

 "weźmy sprawy we własne ręce"

 "trzeba stąpać twardo po ziemi"

 "czy chwytasz, w czym rzecz?"

 "Trzymam rękę na pulsie"

 

Ważne i ekonomiczne są powtórki:

  • pierwsza powinna się odbyć około 10 minut po zakończeniu nauki,
  • druga - godzinę po pierwszej powtórce,
  • trzecia - dzień po poprzedniej,
  • czwarta - po czterech dniach,
  • piąta po tygodniu,
  • szósta - po dwunastu dniach,
  • siódma - po dwudziestu,
  • ósma - po miesiącu,
  • dziewiąta po trzech miesiącach,
  • dziesiąta - po pół roku,
  • za każdym razem powtarzaj co najmniej przez 5 minut.

 

Copyright © 2017 Szkoła Podstawowa w Oblęgorku Rights Reserved.